Musikkhjemmekontoret

Work mars 17, 2021

Pandemien kommer vi til å huske resten av livet. Et drittår, også er det ikke noe mer å si om det. Akkurat nå, når sprinten for lengst har blitt et maraton kikker vi tilbake på én ting som hadde noe bra i seg, som kanskje ikke hadde skjedd hvis det ikke var for drittviruset.

Vi var godt igang med et glitrende prosjekt for en ditto kunde. Case'et var Musikkontoret. Musikkbransjen, representert av Musikkontorene i Norge, etter initiativ av MIR (Musikkindustriens Næringsråd) ville samle all relevant informasjon til gryende og etablerte artister, om alt fra liste over studioer, how to få platekontrakt osv. Prosjektet var scope'et, støttet av Kulturrådet, og mer eller mindre klart til å gjennomføre.

Så kom dritten, og dagen da hjemmekontoret ble daglig tilholdssted for de fleste av oss, og alt ble avlyst. Det rammet som vi vet musikkbransjen svært hardt.

Prosjektgruppen i Musikkontoret og teamet i Feed ble fort forent: Musikkbransjen trengte umiddelbare tiltak, vi fikk heller ta det årelange prosjektet senere.

Samtiden endret seg dag for dag, og hvordan kan man endre prosjektet raskest mulig til å besvare de nye, høyst reelle, behovene? Rekker man i det hele tatt å tenke seg om?

Disse spørsmålet har mer enn noe annet gjennomsyret prosjektene våre dette året. Lærdommen er at dette er spørsmål vi bør stille oss også når det ikke er pandemi. Vi må ha raske nok prosesser til å forme prosjektene kontinuerlig til å treffe best mulig i en zeitgeist som evner å endre seg stadig raskere. Pandemien gjorde det bare tvingende nødvendig.

Alle steder i samfunnet skjedde akkurat det samme. Pandemien skapte et behovsbilde, og selv om ingen visste hvor lenge det ville vare, eller hvor inngripende det ville bli, så visste mange at man måtte gjøre *noe*. Det var en vilt innovativ periode, midt i dritten. Brakkesyke og vier.live er gode eksempler, og vi fikk også gjort et fint stykke arbeid for Henie Onstad.

For Musikkontorets del ble svaret ganske enkelt Musikkhjemmekontoret, med alt tenkelig relevant innhold som alle i musikkverdenen plutselig behøvde konkrete svar på. Vi fant budsjett til ti dager innsats.

Vi har stilt Leif Haaland i MØST noen spørsmål rundt dette.

Leif p MN fest cropped

Hvorfor bare ti dager? Vet du ikke at vi får betalt per time, og vil ha masse jobb?

Nuvel, det var vel streng talt bare ti dager vi kunne luke ut det større prosjektet til dette. Men i retrospekt var det ingen som snakket om "den nye normalen" så tidlig i pandemien, så det var egentlig ikke så verst. Men det er mildt sagt utrolig hva redaksjonen, og teamet i Feed, fikk til på ti dager fra unnfangelse til lansering. Redaksjonen produserte 119 artikler, og jobbet tett med Henrik og Mathias i Feed slik at design og utvikling kunne foregå parallelt. Det var en intens prosess som gjorde at vi måtte ta valg veldig fort, og utelukke alt det unødvendige. Det gjorde at vi intuitivt valgte gode løsninger.